David Fincher kertoo San Franciscon seutuja 1960-luvulla terrorisoineen Zodiac-sarjamurhaajan tarinan.
David Fincher (mm. Seitsemän, The Social Network ja Fight Club) kertoo San Franciscon seutuja 1960-luvulla terrorisoineen Zodiac-sarjamurhaajan tarinan. Tositarinassa ilmeisen uskollisesti pysyvä trilleri on genren mestarin taidonnäyttö jännitysnäytelmästä, joka saa istumaan koko parituntisen jääsammiossa kuolionkin uhalla. Tämä nappaa katsojan vähin elein, mutta täysin vastustamattomasti mukaansa niin täydellisesti, että on turha enää puhua niskavillojen hivelystä kun jännitys on selkärangassa asti.
Hurja kasti asettelee Jake Gyllenhaalin keskiöön sanomalehden pilapiirtäjänä, joka porautui mysteerin ratkomisen ytimeen silloinkin kun muut jo olivat antamassa periksi. Robert Downey Jr. tekee itselleen ominaisen roolin menestysreportterina ja Mark Ruffalo poliisina, jonka niskaan koko vyyhti on lastattu. Elokuva rakentaa väkevän momentin kertoessaan koko tunnetun tarinan kolmikon vuorovaikutuksen kautta.
Komea kuva on tumma, värikylläinen ja virheettömän terävä. Vaatteiden ruutukuviot ovat rienaavan vakaita, väripaletti luistelee piruetteja pantone-kartalla ja kaikki on rikkaan elokuvamaista. Tätä napakammin periodia ei ehkä olisi enää voinut genreen istuttaa. Elokuva kuvattiin ilmeisesti 35mm filmille ja leikattiin aikoinaan 2K:na, joten tässä kyse on ylöspäinskaalatusta 4K:sta, mutta jälki on sanalla sanoen komeaa.
Dialogiaan myöten imevä ääniraita on kylmäävän läsnäoleva ja samalla palolla eteenpäin lipuva. Tehosteet ja dialogi virittävät tässä kokonaisuuden, jota periodinuotit hyvin komppaavat koskaan kovin pitkään eetterissä viihtymättä. Tämä on malliesimerkki vähin elein täyteen saturaatioon pääsevästä ääniraidasta, jossa yksikin nuotti lisää olisi liikaa ja säestäisi pelottavan todennäköisesti veitseniskua.